PRESS

2022

STORMVOGEL S5
“Grensoverschrijdende jazz poetry” (Amerjazz.nl)

“Awakening is zo’n geweldig stuk! Ik kan niet wachten tot het op plaat verschijnt. Het zou niet misstaan op het ECM label. Het blijft eindeloos in je kop zitten.” {Arjan Klaver – Eemland 1 Jazz)

“Vooral die Karnatische mineurblues maakte indruk.Ik neem mijn hoed diep af voor deze band!” {Dietmar Terpstra – Jazzism)

“Een optreden van Stormvogel, in welke hoedanigheid dan ook, is altijd een belevenis.” (…) “Er is bij mijn weten geen enkele musicus in Nederland (in de avontuurlijke genres) die op een vergelijkbare manier compromisloos met ritmiek omgaat als Stormvogel.” (Laurent Sprooten – ProgJazz.nl)

“Daarnaast declameert/zingt hij in enkele stukken eigen teksten die zowel op de lachspieren werken als beklemming en vervreemding oproepen.”… “Het deed mij soms even denken aan wijlen Johnny the Selfkicker, en dat is bedoeld als compliment. Zijn poëzie mag er zeker zijn!” (Laurent Sprooten – ProgJazz.nl)

2021

JAZZ AAN DE AMER
“… zijn band Alter Ego Jazzbarock Consort, waarmee hij de voor hem karakteristieke, evocatieve en ritmisch weerbarstige muziek in de wereld heeft gezet, die ergens tussen jazz, progrock en ‘hedendaags gecomponeerd’ een autonoom leven leidt.” (…) De korte pianosolo To Whom It May Concern is een harmonisch wondertje, waarmee Stormvogel zich van zijn romantische kant laat zien. Met name het omfloerst atonaal echoënde slotakkoord is een fenomenale kers op de taart.” {Laurent Sprooten – ProgJazz.nl)

“De fysieke beleving is bij het concert in de Observant dan misschien minder heftig, de structuur en de raadselachtige schoonheid van de muziek worden ook door dit kwintet overtuigend blootgelegd.” {Laurent Sprooten – ProgJazz.nl)

2020

TWAN VAN GERVEN GROUP
“Twan van Gerven (…) die hulp krijgt van zijn uitstekende ‘backing-band’, waarbij het heftig scheurende saxwerk van Remko Smid, het virtuoze spel van keyboardist Roel Hazendonk en natuurlijk de ontregelende toets- en knoperupties van vrolijke stoorzender ‘Stormvogel’ een speciale vermelding verdienen.” Maarten de Waal 3voor12 VPRO

TWAN VAN GERVEN GROUP
“Als extra smaakmaker is daaraan het vrijgevochten analoge synthsizerspel van Stormvogel toegevoegd, dat delen van de tracks onmiskenbaar progressieve rockimpulsen geeft.” René Yedema – IO Pages)

LUNAR CLOCK (cover design)
“…een fraai kunstwerkje dat gestoken is in een treffende hoes gemaakt door duizendpoot Stormvogel.” René Yedema – IO Pages)

JAZZ AAN DE AMER
“…de suite Awakening van de hand van Stormvogel, een intrigerend stuk dat niet in een genre valt te vatten. Te horen waren jazzinvloeden, maar ook vleugen prog en symfo. Spannende muziek, die deels al dateert uit 1990 en wellicht dit jaar voor het eerst op plaat verschijnt.” Dietmar Terpstra / Jazzism (AmerJazz.nl)

JAZZ AAN DE AMER
“Absolute hoogtepunten waren de eigen composities van Stormvogel & Van Nieuwenhuize (‘Steurvangers’ in 12/4 ostinato thematiek en fantastische impro van Breuls, Lieberom en Tiehuis, enorme beulen en de hele avond op topniveau opererend en inspirerend) en Stormvogel, die met de meesterlijke compositie ‘Awakening’ de hele binnenplaats muisstil kreeg.” ProgJazz.nl

2019

TWAN VAN GERVEN GROUP
“Er passeert een breed scala aan maatwisselingen, vlammende soli van (met name) saxofonist Remko Smid en toetenist Stormvogel, die in staat is alles uit een KORG MS10 (die hij op zijn schoot bedient) te halen wat er in zit.” ProgJazz.nl

ALTER EGO w/ OENE VAN GEEL & ADAM SIMMONS
“Gelukkig is het uitdagende materiaal deze lang samenspelende musici niet vreemd en wordt de dynamische balans direct na hun onvermijdelijke vertrek (*van schreeuwende onverlaten) snel hersteld, het publiek trakterend op brullende en krijsende analoge synthese, energieke soli…” ProgJazz.nl

2018

BOHEMIAN GROOVE w/ JOE BOWIE
“Stormvogel speelt wederom op zijn draagbare Roland AXE, vergezeld door een KORG MS-10 en een Micro KORG; een waar festival voor de synthesizerliefhebber.” Jazzpodium.nl

BOHEMIAN GROOVE w/ JOE BOWIE
“..een indrukwekkend lijstje musici: naast de kunstzinnige duizendpoot zelf…” (…) “Stormvogel speelde een aanzienlijk deel van de set op zijn draagbare Roland AXE, dat vlijmscherp en moddervet, doch smaakvol over de grooves heen brulde in de vorm van formidabele soli.” ProgJazz.nl

BOHEMIAN GROOVE w/ JOE BOWIE
“Dan deed de Bohemian Groove Orchestra met Defunkt-frontman Joe Bowie het een stuk beter. Vanaf seconde 1 funkte de band de tegels uit de straat, geruggesteund door Stormvogel op de freaky synths, Zappaesk gitaarwerk van Twan van Gerwen en Ruud Breuls in de blazerssectie. Die man is ook overal inzetbaar! Drummer Arno van Nieuwenhuize hield de anarchistische chaos ogenschijnlijk moeiteloos bij elkaar.” Jazzism.nl

BARDITUS W/ OENE VAN GEEL & WIEKE GARCIA
“Naast Stormvogel, die zowel op piano als synthesizer in vele dialecten kleur geeft aan de uitgevoerde composities en improvisaties, tonen zowel Garcia als Van Geel zich melodische ware intuïtieve kunstenaars.” (…) “Dan stroomt de kerk langzaam leeg, het publiek een muzikale en spirituele ervaring rijker.” ProgJazz.nl

BARDITUS W/ OENE VAN GEEL & WIEKE GARCIA
Ook mooi, maar een tikje new age, was het optreden van Barditus ft. Wieke Garcia en Oene van Geel in de Lutherse Kerk, een even prachtige als piepkleine, middeleeuwse kloosterkapel, die met vijftig mensen wel zo ongeveer vol zit. (…) Toetsenist Stormvogel verzorgde een geheel andere rol dan de avond er voor bij Joe Bowie, maar intrigerend was het wel. Jazzism.nl

2017

TRIBUTE TO COLTRANE
“Het is hartverwarmend dat nog steeds veel mensen tenorsaxofonist John Coltrane een warm hart toedragen. (…) In het daaropvolgende concert stonden pianist Stormvogel, idolaat van Coltrane, en de saxofonisten Leo Janssen en Peter Lieberom centraal. Ongetwijfeld zijn beide blazers diepgaand beïnvloed door Coltrane. Lieberom weet als geen ander hele solo’s uit die tijd van Miles en Coltrane te reproduceren. (…) Er werd gemusiceerd op hoog niveau en de sfeer was opperbest.” Michiel van Ree http://artishock-soest.nl/jazz/archief

LEO JANSSEN GROUP
“De band rockte er vaardig op los en toetsenist Stormvogel (nomen est omen in deze context) was helemaal in zijn element in de biotoop van de jazzrock. Er was een zweem van nostalgie naar het verleden van de jazzrock uit de jaren zeventig die in de muziek manifest leek te worden. Paradoxaal genoeg speelde de band ademende, meditatieve, atmosferische muziek…” Michiel van Ree Michiel van Ree http://artishock-soest.nl/jazz/archief

SONGS FROM THE GREAT INDO-EUROPEAN SONGBOOK
Ook in de Lutherse kerk was het duo Stormvogel (piano en synthesizer) en Leo Janssen (sopraan- en tenorsax) al bijtijds aan de slag met verstilde impro-muziek, geïnspireerd op Gregoriaans en vocalen van Hildegard von Bingen. (…) Dit optreden had een groter publiek verdiend. Jacques Los http://www.draaiomjeoren.com

2016

BLINDFOLD TEST
Het experiment wordt niet geschuwd getuige de inzet van Stormvogel met een drastische synthesizerpartij op een analoge Korg MS10 die monofoon zijn wil oplegt aan een zoete flugelhornsolo in het nummer ‘Off the Road Blues’ NTB https://www.ntb.nl/cd-recensies


2012

PLATIPUS / U.JAZZ FESTIVAL
“Het ontbreken van de bas en drums in dit ad-hoc kwartet werd geenszins als gemis ervaren. In een ‘con amore’-samenwerking wisten toetsenist Stormvogel en gitarist Frank Burks dat ruimschoots smaakvol te compenseren.” Draai om je Oren (dec 2012)

SPACE PHASE
“(…) pianist Stormvogel en slagwerker Arno van Nieuwenhuize hebben een grote reputatie en een schier onaantastbare status. (…) een heerlijke groove die je zelfs niet het zwijgen kunt opleggen als de muzikanten er even het zwijgen toe doen en dan die prachtige akkoorden van Stormvogel. Het publiek zag dat het goed was en ging er eens goed voor zitten (…) Stormvogel is een geweldige, avontuurlijke pianist die nooit gebaande paden bewandelt, (…) (juni 2012 Michiel van Ree – Soester Courant.)

GAEA
“… de belofte die dit concert inhield werd ruimschoots ingelost.” (…) “De muziek was macho en feminien tegelijk, ze was subtiel ingetogen maar evengoed uitbundig en swingend en soms impressionistisch als de beste filmmuziek. Verfrissend was dat er een band stond en niet een verzameling individuen die allemaal zonodig hun eigen briljante solo voor het voetlicht moeten brengen. (…) Voor de pauze was het publiek enthousiast, na de tweede set die pas na middernacht werd afgerond, was het publiek zelf laaiend enthousiast. GAEA speelde veel sterren van de hemel en het publiek zag dat het zeer goed was’. (jan 2012 Michiel van Ree – Soester Courant.)

GAEA
“De Baarnse toetsenist is een van de meest inventieve jazzmusici uit deze contreien.” (Klaas Koopman, jan 2012 Gooi & Eemlander)


2011

STORMVOGEL JAZZ PIANO
Vooral de eerste set met modale Coltrane-jazz was spectaculair en heftig (…) Pianist Stormvogel, die bands leidt als Alter Ego, Pitch White Storm (met fluitist Jeroen Pek), Wieke Garcia Group, Bohemian Groove Orchestra en Ottomania Jazz Quartet, liet zich van zijn allerbeste kant zien en horen. Geinspireerd door het enthousiaste spel van Van den Dungen, begeleidde hij met pittig geplaatste akkoorden en soleerde hij stuwend en met een virtuoze rechterhand, met dank aan inspiratiebronnen McCoyTyner en Lennie Tristano.” (Draai om je oren – dec 2011)

ALTER EGO
“Multiwizzard Stormvogel componeerde de muziek die een uitdrukking is (sic: zijn) van de rituelen, festiviteiten en sfeer van deze esotherische, mythische tempel die zijn wotels heeft in verre Germaanse tijden.” Rakendra Smit www.ntb.nl oktober 2011)


2010

ALTER EGO
“De muziek op Drakenburger Concerto’s is in zijn soort niet gek. Als je tenminste houdt van breed uitwaaierende jazzrockcomposities met een prominente rol voor experimentele klanken van analoge synthesizers”. (MS Bassguitar 2011)

STORMVOGEL JAZZ PIANO
“Pianist Stormvogel, die formaties leidt als Alter Ego, Pitch White Storm (met fluitist Jeroen Pek), Wieke Garcia Group, Bohemian Groove Orchestra en Ottomania Jazz Quartet, liet zich van zijn allerbeste kant zien en horen. Geïnspireerd door het enthousiaste spel van Van den Dungen begeleidde hij met pittig geplaatste akkoorden en soleerde hij stuwend en met een virtuoze rechterhand, met dank aan inspiratiebronnen McCoy Tyner en Lennie Tristano.” Jacques Los – Draai om je oren, dec 2011

WIEKE GARCIA
“… synthesizerklanken die doen denken aan Vangelis. De nummers worden heel puur en met veel gevoel uitgevoerd. Kortom een veelzijdige en sfeervolle wereld die je zelf moet beleven!” (Ronald Rijntjes – Cultuurbewust maart 2011)

WIEKE GARCIA
“Tijdens haar theatertournee weet Wieke zich gesteund door 3 zeer bedreven en gedreven musici, Stormvogel op toetsen, Onno Witte op percussie en Marco van Os op bas.” (Roeland Sprey – Leeuwarder Courant maart 2011)

SARALEE
“(….) vakkundig, voortvarend en enthousiast. Partner Stormvogel achter de piano en Marius Beets op contrabas vormden met Vos een prachtig trio dat die geschiedenis van Billie Holiday tot Amy Winehouse tot leven en tot klinken bracht.” (Soester Courant – Michiel van Ree jan 2011)

ALTER EGO
“Dat de invloed van Magma niet aan het eigen werk van Stormvogel is voorbijgegaan, kun je met eigen oren checken…” (Wissel.Radio6.nl – okt 2010)

OBSERVANT JAZZ
“Maar de pianist is meer van het gebaar ‘ja.’ Hij kijkt net als de drummer de lucht in en knikt daarbij steeds. Een terugkerend ritueel is dat hij zijn lippen bevochtigd met zijn tong en dat hij ronddraaiende bewegingen maakt met zijn hoofd.” Lotte de Boer – amersfoort.cultuurbewust nov 2010)

PITCH WHITE STORM
“Dat deze doorgewinterde jazzmuzikanten talent hebben voor het improviseren van structuurloze klanken staat vast. (Draai om je Oren – CD recensie PWS Four Layers of Abstraction” – JW Höppener okt 2010)

ALTER EGO
“Het was dat cheerleader en jazzpromotor Cees Schrama zat te glimmen op de eerste rij, want anders had het publiek zomaar kunnen denken “verkeerd verbonden” te zijn. Maar vervolgens bleek Stormvogels Alter Ego Jazzbarock Consort zoveel klasse in huis te hebben dat iedereen op zijn plaats was. Michel van Ree – Soester Courant / Mpodia juli 2010)

ALTER EGO
“De band was akelig goed ingespeeld, de muziek was veel meer gecomponeerd en gedirigeerd dan geïmproviseerd, maar dat had juist een enorme charme”. (Michiel van Ree – Soester Courant / juni 2010)

BOHEMIAN GROOVE
“Ik weersta de verleiding een afzonderlijke pluim te geven aan alle musici. (“Muzikanten”, zeggen we eerder bij Jazz. Maar dit was amper Jazz of Fusion: dit was Bohemian Groove Orchestra, en zolang ik nog niet op aarde ben teruggekeerd, is eigenlijk alleen het woord ‘magiërs’ toereikend.) Als groep wat mij betreft onovertroffen, maar eigenlijk was het al per hand een feest: honderd en tien ijverige en gevoelige vingers in individualistische ultieme samenwerking.” Rene van Delft Mpodia mei 2010)

BOHEMIAN GROOVE
“Aan één stuk door briljante composities – voor zover ik me kan herinneren nu ik het schrijf, nog niet helemaal bijgekomen van deze auditieve orgie, met spierpijn in mijn hamer en aambeeld –, maar twee stukken ervan overstegen het niveau van de rest: ‘Twelve’ en ‘Matter Of Time’ (beiden van ‘Stormvogel’).” Rene van Delft Mpodia mei 2010)

ALTER EGO
“Een andere hoofdrol was natuurlijk weggelegd voor bandleider Stormvogel die, omringd door maar liefst vier toetsenborden, de sfeer bepaalde. Zijn stijl was breedsprakig, barok, pathetisch en theatraal soms.” Michel van Ree – Soester Courant / juni 2010)

MAGMA
”Na een bevlogen introductie van jazztoetsenist en Magma-fan Stormvogel ging het symfonische jazzrockvuurwerk van start.” mei 2010 Mixed World Music ivm Magma Music Meeting.


2009

PITCH WHITE STORM
”Drummer Onno Witte en violist Van Geel waren de muzikale blikvangers, maar dat doet niets af aan de prestatie van toetsenist Stormvogel die een muzikale motor met veel pk’s bleek met zijn elektrische piano en synthesizer.” Michel van Ree – Soester Courant / sept 2009)

BOHEMIAN GROOVE
“Mooi concert in Theater De Lieve Vrouw! Eindelijk Bitches Brew Revisited.” (Jeroen de Valk op Hyves – mei 2009 / over Bohemian Groove in Theater de Lieve Vrouw)

BOHEMIAN GROOVE
“Een buikgevoel waarbij je hoofd soms van je romp rechtstreeks naar de zevende hemel vliegt!” (Rob in AD – mei 2009 / over Bohemian Groove in De Gaaper)

STORMVOGEL JAZZ PIANO
“…landelijke coryfeeën als Michiel Borstlap (‘Eldorado’), Phaedra Kwant, Stormvogel…(2009 East of Eastern website)

STORMVOGEL JAZZ PIANO
“… Jazzpodium Artishock heeft over de jaren landelijk bekendheid gekregen als één van de toppodia voor jazz in Nederland. Regelmatig zijn optredens door jazzartiesten als Benjamin Herman, Stormvogel en jazzbands als Perron 5B bij te wonen.” (Wikipedia 2009)

ALTER EGO
“… after reading that analog synthesizers as well as a set of bagpipes would be involved, I decided to stick around… Boy, was I glad I did! Stormvogel’s music was very definitely experimental, it really kept you on edge, but at the same time it was very musical, very accessible. The synths roared and looped and teared through the room, filled in with sax, groovy fast bass and drums. Spoken word style lyrics, actually well written. And when I thought I had seen and heard it all, Wieke whipped out her set of Galician bagpipes. Quite a sight, and quite a sound. The great thing was, though, that I once again realized that there are still strange and weird and wonderful things out there to discover. There is no limit to human creativity, because one person’s creativity can spawn creativity in ten others. As long as there are people left to enjoy these things, all will be well.”. (Aran blog.uluru-amsterdam.com jan 2009)

PHAEDRA
“Met haar eigen songs creëert Phaedra een eigen sound, wat komt door haar heldere stem en de open klank van de sterke bezetting: Stormvogel (p), Arno van Nieuwenhuize (dr), Susanne Alt (s) … enz” (Angelique van Os / Jazz feb 2009)

PITCH WHITE STORM
“…het retro-element heeft zeker zijn charme en de muzikanten laten zien dat ze prima kunnen spelen. Toetsenist Stormvogel klinkt bijvoorbeeld op ‘Avida Dollars’ als een soort vrolijke Sun Ra…” (Sybren Renema – Draai om je Oren / jan 2009)


2008

VRAJA
”Hij weet met ragfijne, muzikale strofen de sfeer van de Veda’s uitstekend te interpreteren en om te zetten in moderne klanken.” (Jan Visser, Soester Courant dec 2008)

STORMVOGEL JAZZ PIANO
“Stormvogel is een excentrieke en eigenzinnige duizendpoot…” (Angelique van Os – Jazz Magazine / juni 2008)

STORMVOGEL JAZZ PIANO
“Met gemiddeld 100 bezoekers was het initiatief van Stormvogel (piano), Alexander Beets (sax) en Lodewijk Bouwens (vibes) van meet af aan een klinkend succes.” (Jazzdagkrant / mei 2008)

PITCH WHITE STORM
“Stormvogel bedient zich van een Fender Rhodes en een aantal analoge synthesizers. Is synthesizer in jazzbezettingen meestal een figurantenrol toebedeeld, op deze cd wordt hij intensief en zeer creatief ingezet. Harmonisch, ritmisch en melodisch gebeuren er onverwacht spannende zaken. (…) Zelden hoorde ik zo’n creatief en opwindend gebruik van de analoge synthesizer. Het verbeeldend vermogen daarvan nam tijdens de beluistering zulke vormen aan dat ik zwevende vikingschepen over de woestijn zag vliegen…” (Rakendra Smit / NTB Magazine)

VAN MERWIJK / SPASSOV
”Lokale Held Stormvogel vliegt uit…” (…) ”…jazz die velen de afgelopen maanden wist te amuseren…” (…) ”Er is moeilijk een tweede jazzmuzikant te vinden die deze regio zo intensief bespeelt…” (…) ”Een lokale held met internationale allure’ noemde slagwerker Lucas van Merwijk hem.” (Klaas Koopman / 13 maart 2008 / G&E)

VAN MERWIJK / SPASSOV
”Stormvogel voegt zich bij het duo. Yes! Eindelijk weer eens een echte stoicijnse keyboardspeler met alles erop en eraan. De toetsenist doet zijn naam eer aan en vogelt er op los. De man blijkt een ritmisch wonder en dat moet je ook wel zijn wil je stand houden tijdens de excellente wilde, strakke drumcapriolen van Van Merwijk…” (Jo Dautzenberg / MediaProfile / doorgeplaatst op JazzontheRoof.nl februari 2008)

STORMVOGEL JAZZ PIANO
”Entertainer Stormvogel kwam los als een uiterst vingervlugge toetsenist…” (Ton Luiting / JazzFlits januari 2008)


2007

STORMVOGEL JAZZ PIANO
”… Liefhebbers van jazz kunnen komend weekeinde terecht op diverse locaties in de regio Gooi & Eemland, waarbij een belangrijke rol is weggelegd voor de Baarnse pianist Stormvogel. Zaterdag 1 december speelt hij met tenorsaxofonist Semmy Prinsen in Jazzpodium Artishock Soest; Zondag 2 december doet hij met topsaxofonist Peter Lieberom een optreden in Uitspanning Lunenburg aan de Kerkbrink in Hilversum; maandagavond geeft hij acte de presence in Stadscafe de Observant, aan de zijde van de bekende rietblazer Alexander Beets.” (Gooi & Eemlander / 27 november 2007 / doorgeplaatst op Jazzpodium.nl)

JAZZFACTOR
“(…) Na de workshop was Stormvogel nog làng niet klaar met zijn veelbelovende pupillen…” (Jeroen de Valk AD / Utrechts Nieuwsblad) oktober 2007)

STORMVOGEL JAZZ PIANO
“Met Trio Stormvogel goede jazzmiddag op til bij Jazzclub Assen. (…) Er staat de jazzliefhebbers een plezierige zondagmiddag te wachten bij Jazzclub Assen. Opgetreden wordt door het Trio Stormvogel. (…) evenals in november 2006, versterkt door vibrafonist Lodewijk Bouwens en tenorsaxofonist Alexander Beets. Dat was destijds een imponerend optreden.” (red. Asser Journaal / oktober 2007)

STORMVOGEL JAZZ PIANO
“Pianist Stormvogel heeft zich langs autodidactische weg ontwikkeld tot een markant en bezield improvisator op de toetsen… ” (red. Asser Journaal / 6 oktober 2007)

VRAJA
”…De bevlogen pianist en stijlvolle danseres…” (red. Cultureel Festivalkrant – Baarn) / aug 2007“…Autodidact Stormvogel kent een grote waarde toe aan het onderbewustzijn als denkend vermogen, veel groter dan dat van het bewuste verstand als krachtbron. Kwestie van visualiseren…” (Els Blom – Gooi & Eemlander / 4 augustus 2007)

FESTIVAL DE MUZEN
“…De onvermoeibare ijveraar voor Eemland, de 39-jarige Stormvogel… (…) Die manifesteert zich de laatste jaren voornamelijk als componist, pianist en bandleider, maar hij is ook schrijver en dichter. En daarenboven een behendig organisator. Zonder Stormvogel zou er geen Festival de Muzen bestaan.” (Klaas Koopman – Gooi & Eemlander / 7 juni 2007)

VRAJA / VISSER
”…terwijl componist en pianist Stormvogel prachtige muziek aan de piano ontlokte. De muziek verdient trouwens een extra compliment. Stormvogel had alle mogelijke vormen in zijn begeleiding gestopt, zoals verwijzingen naar het twaalftoonstelsel (symbool voor de twaalf leerlingen van Jezus), naar de pentatone kerkmuziek en de jazz. Een hoogtepunt vormde zijn begeleiding van danseres Vraja Sundari Keilman in het vierde deel. Het publiek zat op het puntje van haar stoel bij het kijken naar de adembenemende choreografie van deze rasdanseres en beloonde beiden met een spontaan applaus.” (Ruud Bartlema – Soester Courant / 6 juni 2007)

FESTIVAL DE MUZEN
” Voor de jazzliefhebber ligt het zwaartepunt van het festival op zaterdag 9 juni. Dan treden in Openluchttheater Cabrio Soest het Anton Goudsmit Quartet op (…) en Stormvogels Alter Ego (met Thijs van Otterloo en Tineke Postma).” (JazzFlits nr 10 / 4 juni 2007)

STORMVOGEL JAZZ PIANO
“Pianist Stormvogel is een duivelskunstenaar op het klavier en kreeg op 17 juni 2005 de Amer Award uitgereikt vanwege zijn tomeloze en eigenzinnige inzet voor jazz en cultuur in het Eemlandse. Hij heeft een speciaal gevoel voor mysteries, folklorologie en legenden.” (Soester Courant / mei 2007)

VRAJA
”Vraja Sundari en Stormvogel lijken te beschikken over telepathische interactie” (…) ”zij lijken te communiceren met geestelijke zintuigen.” (J. Verhulst – Cultuurkrant van Amerland / mei 2007)

STORMVOGEL JAZZ PIANO
”Stormvogel landt in Amersfoort…(…) De serie Jazz op Maandag is een groot succes. Iedere editie ontvangt de band van pianist Stormvogel een andere solist. (…) De flamboyante pianist… (…) is een veelzijdig artiest: componist, dichter, journalist, historicus en theosoof. De alleskunner uit Baarn is al jarenlang actief in de regio…” (Daphne Balvers – Amersfoort NU / april 2007)

ALTER EGO
www.myspcae.com/stormalterego 06.apr.2007 19:41″Bonjour Stormvogel Le debut de Matter of time est une pure merveille. C’est dans la lignee de Spiegel D’Arvo Part Tout dire avec rien Mais ce rien contient tout de par sa Vibration… et sa composition… Amities” Jannick Top (ex-Magma)

STORMVOGEL JAZZ PIANO
“… Pianist Stormvogel is een klasse apart, die zijn soli steeds weer een andere invulling geeft.” (Ton Luiting – JazzFlits, maart 2007)

ALTER EGO
“Stormvogel is duidelijk het centrum van de gebeurtenissen op het podium en bovendien verantwoordelijk voor de composities die gespeeld worden. (…) Indrukwekkend vond ik het nummer ‘We all die alone’ met een prachtige pianosolo voor Stormvogel. (…) Zonder toegift kwam Storm’s alter ego niet weg uit Austerlitz.” (Mieke Kreunen – Cultuurpodium / februari 2007)

SYNERGIE
“Stormvogel, de muzikale hoogvlieger uit Baarn…” (…) “Met de vredelievende strijdkreet ‘Synergie’ (in gemeenschap van vrijheid) werd in een fascinerende voorstelling in de tentoonstellingszaal van het Artishockgebouw een muzikale crossover neergezet van jazz en improvisatie, dans en poëzie. Onder de bezielende leiding van de creatieve schrijver, componist en musicus Stormvogel demonstreerde zijn band Alter Ego een triomftocht van JazzBarock klanken die de gedreven jazzpianist zelf gecomponeerd heeft. (Jan Visser – Soester Courant / februari 2007)

SYNERGIE
”Stormvogel en zijn Alter Ego laten Vijfde Verdieping dansen (…) Stormvogel is een logische keuze. Hij is pianist, componist, auteur van enkele romans en bovendien een verdienstelijk tekenaar. Hij is bovendien organisator van het Festival de Muzen… (…) Stormvogel is ontzettend creatief in het creëren van nieuwe jazzpodia. In Baarn, Eemdijk, Loosdrecht, Hilversum en Amersfoort is hij te vinden achter vleugel, piano of synthesizer… (…) Stormvogel is goed thuis in een aantal jazzstijlen, van mainstream en bebop tot jazzbarock en vrij geïmproviseerde muziek.” (Klaas Koopman – Gooi & Eemlander / feb 2007)

SYNERGIE
”Eén plus één is drie bij Baarnse jazzartiest Stormvogel” (Marjolein van Ee – AD / Amersfoortse Courant / jan 2007)


2006

FESTIVAL DE MUZEN
“Naar verluidt is dit eerste driedaagse Festival der Muzen een succes geworden. En een groot deel ervan komt op het conto van programmeur en initiator Stormvogel.” (Cees van de Ven – Draai om je oren / september 2006)

FESTIVAL DE MUZEN
“Tot slot nog een enorm compliment voor Stormvogel die met een schier onuitputtelijke energie en enthousiasme – en de hulp van vele vrijwilligers – dit festival op de kaart heeft gezet. Chapeau! Met deze kwaliteit, dit enthousiasme en zo’n spannende programmering heeft Festival de Muzen alles in zich om op termijn uit te groeien tot een jaarlijks hoogtepunt in het festivalseizoen.” (Mieke Kreunen – Cultuurpodium / september 2006)

STORMVOGEL JAZZ PIANO
”Het leven van Stormvogel is een roman waardig.” (Jeroen de Valk – AD / Utrechts Nieuwsblad / aug 2006)

STORMVOGEL JAZZ PIANO
“Jeroen Pek (dwarsfluit), Henk Zomer (drums), Stormvogel (toetsen) en Thomas Winther Andersen zijn grote namen in de Nederlandse jazzwereld.” http://zwolle.web-log.nl

STORMVOGEL JAZZ PIANO
”Op de bekende locatie waar vele bekende namen een vliegende start maakten, zoals Louis van Dijk en Carel Heinsius, kwam tot voor kort muzikaal behang uit de luidsprekers. Daar is nu verandering in gekomen. De in deze streken zeer bekende jazzpianist Stormvogel is aan de Loosdrechtsedijk neergestreken.” (Ton Luiting – JazzFlits – juli 2006)

STORMVOGEL JAZZ PIANO
“Wie op vaste dagen wil kunnen rekenen op goede jazz kan op zondag terecht bij Taveerne Eemlust in Baarn waar Stormvogel de piano ‘beheert’ en daarbij verschillende gasten uitnodigt.” (Hans Speekenbrink – Jazzpodium 6 januari 2006)

STORMVOGEL JAZZ PIANO
“Stormvogel in topvorm… Bekwaam en gedreven jazzpianist…De bezigste jazzmusicus van dit decennium.(…) Jazzliefhebbers in de regio kunnen Stormvogel dankbaar zijn.” (Klaas Koopman – Gooi & Eemlander / 5 mei 2006)

STORMVOGEL JAZZ PIANO
“Baarnse pianist met een kleurrijk pseudoniem die gigantisch aan de weg timmert.(…) Zowat alomtegenwoordig in Midden-Nederland…” (Jeroen de Valk – AD / Amersfoortse Courant / 11 mei 2006)

STORMVOGEL JAZZ PIANO
“Stormvogel in topvorm (…) Zijn gedrevenheid bleef de hele middag doorgaan (…) Aanbevolen voor programmeurs van jazzclubs (…)” (Ton Luiting – Jazzflits nr. 4 / 5 maart 2006)

STORMVOGEL JAZZ PIANO
“Voor de Taveerne Eemlust in Baarn waren de winterse zondagen eveneens stil en bijna verlaten, totdat organisator Stormvogel er zich mee ging bemoeien.” (Klaas Koopman – Gooi & Eemlander / 29 maart 2006)


2005 and before… (back to 1996)

STORMVOGEL JAZZ PIANO
“Stormvogel zet Baarn als jazzdorp op de kaart… En ook op andere locaties in Eemland waar jazz uit de horens schalt zou het heel goed een spetterend optreden van Stormvogel Trio kunnen zijn…” (Sandra van den Bovenkamp – Baarns Weekblad / 23 maart 2006)“Stormvogel bleek een vingervlugge en begaafde toetsenist…” (Ton Luiting – Jazzflits nr 20 / dec 2005)

WILDCARD
“Stormvogel geeft hier met een prima solo en uitgekiende geluiden de “bijna uitgestorven” (Witte in Paradox) synthesizer zijn bestaansrecht terug. In het duet ‘Storm At Sea’ kan de markante toetsenist zich als een eigentijdse Rick Wakeman even uitleven, met een hoofs fagotachtig thema en sferische uitweidingen. (…)… de markante toetsenist… Andermaal is er een uitstekende solo…” (Maarten van der Ven – Draai om je Oren / maart 2005)

AMER AWARD
”De Amer Award 2005 wordt uitgereikt aan Stormvogel (*1968. Baarn), voor zijn jarenlange, tomeloze en onbezoldigde inzet voor cultuur in Eemland, voor talloze diverse, eigenzinnige, hoogstaande en inspirerende activiteiten ten behoeve van het behoud en de verrijking van het culturele erfgoed van Eemland, – met name voor, maar ook achter de schermen.” (Jury Rapport Amer Award 2005 – www.festival-demuzen.nl

WILDCARD
”Het waren vooral Witte zelf en toetsenist Stormvogel (Rhodes & analoge synths) die excelleerden in virtuositeit en beleving.” (Van Boekel – weblog – april 2004)

ALTER EGO
”De surrealistische klanken die Stormvogel met zijn synthesizer onder de gregoriaans aandoende zangpartij plaatste, pasten er wonderwel bij. Stormvogels gedichten bestaan net als zijn muziek uit korte flarden en woorden, die, ondersteund door het trio, eindeloos aaneengeregen worden tot een soort perpetuum mobile.” (Els Boer – Gooi & Eemlander / augustus 2000)

ALTER EGO
”Wie had kunnen denken dat weldra de schreeuw van de Stormvogel ons langgerekte door isolement getergde dorp zou transformeren tot een Bayreuth van de Eemlanden? (…) ”Langs vele gradaties tussen het absolute nulpunt en de opperste extase voert ons de vlucht van de Stormvogel: rustig beginnend in het windstille episch centrum van de storm begeeft hij zich langzaam maar zeker naar hogere stratospheren, om hoog in de ijle lucht tot een onafwendbare climax te komen. Alleen hier, tegen de dampkring, kan die zo bijzondere alchemische reactie tussen rhythme, melodie en klankkleur tot stand komen die de poorten opent naar een ander bewustzijn, ons dagelijkse niveau verre ontstijgend.” (Richard Duiventil – Soester Courant / juni 2000)

ALTER EGO
“Drakenburger Concerto: voorstelling met groot absorberend vermogen (…) Met zijn prachtig gearticuleerde ‘gedichten’ zuigt Stormvogel zijn publiek bijna de boxen in.” (Mila van Geesink – Soester Courant / juni 1999)

ALTER EGO
“Stormvogel spookt nog steeds als een gereïncarneerde slotvoogd door de Eemlandse dreven.” (…) De première van het ’Drakenburger Concerto’ leek wel op een stukje Holland Festival: professioneel, eigentijds en meeslepend. (…) Het talrijke (jonge) publiek reageerde enthousiast op deze avond, die door het talent van Stormvogel als een bijzonder midzomerfeest in de Artishock-annalen kan worden bijgeschreven.” (Jan Visser – Soester Courant / juni 1998)

EEMSAGA
”Totaaltheater De Eemasaga succes’… De muziek, gecomponeerd door de Baarnse kunstenaar Stormvogel gaf het totaaltheater ’De Eemsaga’ precies die sfeer mee die verwacht mag worden bij een sprankelende show van oude teksten, moderne dans, fantasierijke kostuums en afwisselende toneeleffecten. (…) Muzikaal zeer professioneel (…) Het is ongelooflijk hoe gedetailleerd Stormvogel de geschiedenis van ons dorp en onze streek kent en met een onuitputtelijk geheugen en precisie in anderhalf uur enkele eeuwen heeft samengebald in deze aantrekkelijke, boeiende opera, of liever bewegingstheater.” (Jan Visser – Soester Courant 1997)

EEMSAGA
”Meest indrukwekkend was het optreden van de Baarnse kunstenaar Stormvogel, de grote man achter het totaaltheaterstuk Eemsaga,…(…) Terwijl ’ridder’ Stormvogel vervaarlijk met zijn zwaard zwaaide, dansten Dagmar Holsträter en Anouk Soetardjo op de opzwepende, ritmische muziek.” (Tom Scherder – Amersfoortse Courant juni 1997)

EEMSAGA
”Is hij hoogbegaafd? Geniaal? In elk geval intrigeert de musicus, schrijver, regisseur en componist. Een fenomeen van 28 jaar, gehuld in het zwart, met vlassig baardje en zonnebril.” (Frank van den Muijsenberg – Dagblad van Almere, Gooi & Eemlander 19 juni 1997)

NAKED (Ballet)
”Zu der eigens für das Tanzstück komponierten Musik wurden den Kirchenbesuchern ausdruckstarke Tanzarrangements vorgestellt. Der Niederländische Jazz- und Rockmusiker ’Stormvogel’ bezog mit seinem vielfältigen Klangkompositionen den gesammten Kirchenraum in das Tanzgeschehen ein. Dies wurde möglich, so der Musiker, weil seine Komposition einer Verbindung aus Elektronischer Musik und Live-Musik am Flügel sei. Die Tanzszenen konnten so nicht nur mit den Augen erfaßt, sondern auch mit den Ohren klanglich nachvolzogen werden.” (Wey – Gronauer Nachrichten – jan 1997)

BABYBOOM (ballet)
”Misschien is dat ook wel Prinsens bedoeling geweest, al zijn de woorden-met-de-hoofdletter vooral ontleend aan de mystieke, quasi-archaïsche zangen van Cesar Stormvogel…” (Aad Post – Soester Courant / feb 1996)

BABYBOOM (ballet)
”…monumentale synthersizermuziek van de Baarnse kunstenaar Stormvogel…” (Tom Scherder – Amersfoortse Courant / feb 1996)


1990

BLOED, WILD VLEES & VERBODEN VRUCHT
”Heel goed zou achter het pseudoniem Stormvogel een grootmeester als Willem Frederik Hermans schuil kunnen gaan.” (Jaap Goedegebuure – Mekka Top 10 / 1990)

BLOED, WILD VLEES & VERBODEN VRUCHT
“Het raffinement van het hier gevolgde vertel-procedé schuilt in de omzichtigheid waarmee het de lezer in de positie van voyeur en vervolgens ook van medeplichtigemanoeuvreert.” (Jaap Goedegebuure – HP / De Tijd november 1990)